Intressentanalys & -dialog

En intressentanalys ger insikt om de personer och grupper som påverkar eller påverkas av företagets verksamhet. Genom att kartlägga intressenters behov och perspektiv kan ni utforma en kommunikation som får er målgrupp att känna sig hörda och representerade. En intressentanalys ger även bättre beslutsunderlag för att prioritera insatser och utveckla ert erbjudande utifrån verkliga behov.

Vem är din intressent?

Dina intressenter är dem som interagerar med ditt företag och som direkt eller indirekt påverkas av dina beslut, så som kunder, investerare, leverantörer, konkurrenter, media och allmänhet. Vilka intressenter som är viktigast kan variera beroende på verksamhetstyp, projekt eller förändringar över tid.

Vi arbetar med en nätverksliknande intressentmodell för att synliggöra både relationer mellan företaget och relationerna som intressenterna har sinsemellan. 

Intressentanalys för strategisk kommunikation

Vad kan en intressentanalys
användas till?

Genom att kartlägga förväntningar och behov hos målgruppen kan kommunikationen anpassas för att bygga trovärdighet, engagemang och skapa dialoger som stärker varumärket. Detta bidrar till en mer träffsäker kommunikationsstrategi.

Du får insikter om intressenternas unika behov och verklighet. Genom att kartlägga deras perspektiv kan stöd och motstånd identifieras, vilket skapar bättre förutsättningar för beslut och en utveckling som resonerar med de berörda.

Få insikt i vilka frågor som är viktigast för olika grupper för att prioritera åtgärder med störst positiv påverkan på både intressenter och samhället. För dig som hållbarhetsrapporterar enligt CSRD kan en intressentanalys komplettera väsentlighetsanalysen med ett utifrånperspektiv.

Genom att ta in intressenters perspektiv kan företag fatta informerade beslut som beaktar både kort- och långsiktiga konsekvenser. Detta ökar transparensen och säkerställer att strategier förankras i intressenternas verklighet, vilket ökar chansen till långsiktig framgång.

Hur går en
intressentanalys till ?

Kartläggning av interna och externa intressenter, såsom kunder, medarbetare, samarbetspartners och beslutsfattare. Vi definierar deras roller och relation till företaget.

Vi undersöker vad som motiverar intressenterna och vilka förväntningar de har på er verksamhet.

Analys av vilka intressenter som har störst påverkan och vilka som är mest beroende av er verksamhet.

Fokus på de mest relevanta intressenterna för att resurserna ska användas effektivt.

En plan för hur kommunikationen kan anpassas utifrån intressenternas behov och kanalpreferenser.

Redo att ta reda på mer?

Fyll i formuläret så återkopplar vi så snart som möjligt.​