Intressentanalys & -dialog
En intressentanalys ger insikt om de personer och grupper som påverkar eller påverkas av företagets verksamhet. Genom att kartlägga intressenters behov och perspektiv kan ni utforma en kommunikation som får er målgrupp att känna sig hörda och representerade. En intressentanalys ger även bättre beslutsunderlag för att prioritera insatser och utveckla ert erbjudande utifrån verkliga behov.
Vem är din intressent?
Dina intressenter är dem som interagerar med ditt företag och som direkt eller indirekt påverkas av dina beslut, så som kunder, investerare, leverantörer, konkurrenter, media och allmänhet. Vilka intressenter som är viktigast kan variera beroende på verksamhetstyp, projekt eller förändringar över tid.
Vi arbetar med en nätverksliknande intressentmodell för att synliggöra både relationer mellan företaget och relationerna som intressenterna har sinsemellan.
Vad kan en intressentanalys
användas till?
Kommunikation
Genom att kartlägga förväntningar och behov hos målgruppen kan kommunikationen anpassas för att bygga trovärdighet, engagemang och skapa dialoger som stärker varumärket. Detta bidrar till en mer träffsäker kommunikationsstrategi.
Verksamhetsutveckling
Hållbarhetsarbete
Få insikt i vilka frågor som är viktigast för olika grupper för att prioritera åtgärder med störst positiv påverkan på både intressenter och samhället. För dig som hållbarhetsrapporterar enligt CSRD kan en intressentanalys komplettera väsentlighetsanalysen med ett utifrånperspektiv.
Beslutsfattande och planering
Genom att ta in intressenters perspektiv kan företag fatta informerade beslut som beaktar både kort- och långsiktiga konsekvenser. Detta ökar transparensen och säkerställer att strategier förankras i intressenternas verklighet, vilket ökar chansen till långsiktig framgång.
Hur går en
intressentanalys till ?
Identifiering av intressenter
Kartläggning av interna och externa intressenter, såsom kunder, medarbetare, samarbetspartners och beslutsfattare. Vi definierar deras roller och relation till företaget.
Kartläggning av drivkrafter och behov
Vi undersöker vad som motiverar intressenterna och vilka förväntningar de har på er verksamhet.
Bedömning av påverkan och inflytande
Analys av vilka intressenter som har störst påverkan och vilka som är mest beroende av er verksamhet.
Prioritering av intressenter
Fokus på de mest relevanta intressenterna för att resurserna ska användas effektivt.
Framtagning av kommunikationsstrategi
En plan för hur kommunikationen kan anpassas utifrån intressenternas behov och kanalpreferenser.