Samhällsansvar

Vi stöttar företag och organisationer i att förstå, ta ansvar för och kommunicera sitt samhällsengagemang på ett tydligt och trovärdigt sätt.

Hur hör samhällsansvar och kommunikation ihop?

Samhällsansvar handlar inte bara om att göra gott – det handlar också om att visa vad ni gör och varför det spelar roll. Kommunikation blir länken mellan era handlingar och omvärldens förståelse för ert engagemang. Kommunikation har också förmågan att skapa nya mål, rikta om fokus och förändra beteenden. Språk är ett formativt verktyg, det påverkar hur era värderingar uppfattas och levs ut, både inom och utanför organisationen.

Skapa förändring

Kommunikation är en katalysator för att påverka beteenden och skapa engagemang, både internt och externt. Genom att berätta om ert samhällsansvar på ett tydligt och inspirerande sätt kan ni driva förändring, och öppna dörrar för innovativa idéer och långsiktiga lösningar.

Öka er legitimitet

Visa att ni är öppna med era handlingar och kan stå för era val. Genom en transparent dialog med intressenter minskar ni skepticism och stärker er position som en pålitlig aktör. Samtidigt kan ni identifiera och hantera potentiella risker genom att ta tillvara på insikter och feedback, vilket också skyddar ert varumärke.

Attrahera och behåll talanger

Allt fler medarbetare söker sig till företag som delar deras värderingar och visar samhällsansvar i handling. Genom att kommunicera ert engagemang stärker ni er attraktivitet som arbetsgivare och skapar en arbetsplats som motiverar och behåller engagerade talanger.

Skapa hållbar kommunikation

Vilken är din målbild? Vi pushar på tills du når fram!

Intressentanalys

Intressentanalys för strategisk kommunikation

Dina intressenter är din största tillgång

En del i att kommunicera hållbart handlar om att lyssna på era intressenter. Intressentdialoger kan ge er djupare förståelse för marknadens behov, stärka era relationer och driva utveckling som gör skillnad – för både er och samhället. Resultatet blir en grund för strategisk kommunikation och affärsutveckling som resonerar med verkligheten för er målgrupp.

Samverkan & spridning

Samverkan och spridning

Vi hjälper er att kommunicera er samhällsnytta

Det som är enkelt för en själv kan vara svårbegripligt för en icke insatt och därför behöver vi både förenkla och förklara nyttan med det vi gör. Samtidigt är det svårt att navigera mellan desinformation och fakta i dagens komplexa informationslandskap. Vi hjälper dig att kommunicera till omvärlden utan att förlora kärnan i det ni gör.

Effektmätning

Effektmätning som kommunikationsverktyg

Påvisa vilken skillnad ni gör

Effektmätning handlar om att mäta och utvärdera vilken faktisk skillnad en insats eller ett projekt gör. Genom att samla in och analysera relevant data får organisationer en tydligare bild av vilka resultat deras arbete leder till. Det hjälper till att identifiera vad som fungerar bra och vad som kan förbättras. Effektmätning skapar underlag för smartare beslut, och gör det lättare att kommunicera värdet av insatser, vilket stärker varumärket och driver engagemang hos intressenter. Vi hjälper er med samtliga steg i effektmätningsprocessen!

Strategisk kriskommunikation

Fallskärm

Landa mjukare i kris

Kriskommunikation,  vare sig den är intern eller extern berör hur du som företag agerar trovärdigt, transparent, snabbt och ansvarsfullt. Att företag granskas är i grunden något positivt och en del av en sund demokrati, men för den som drabbas kan det vara nog så tufft. Vi hjälper er att utforma en krisplan eller rycker in när krisen väl är ett faktum – så att ni landar mjukare.

Contentproduktion

Contentproduktion för samhällsansvar

Engagerande innehåll som visar ert samhällsengagemang

Att förmedla ert samhällsansvar på ett tydligt och inspirerande sätt kräver engagerande och anpassat innehåll. Vi hjälper er att skapa content som berättar historien om ert engagemang – på ett sätt som berör och engagerar era målgrupper. Det kan vara artiklar som fördjupar ert arbete, inlägg för sociala medier som sprider era budskap, eller visuellt tilltalande infografik som gör komplexa frågor lättförståeliga. Vi kan också skapa casebeskrivningar som visar hur era initiativ gör verklig skillnad.
RESPONSIBLE IS THE
NEW PROFITABLE
Hållbara företag är mer lönsamma företag – och kommunikation är en möjliggörare för den gemensamma förflyttning vi behöver göra.